مقایسه راهبردهای رویارویی با فشار روانی کودکان با اختلال در محاسبه و کودکان با اختلال در خواندن

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناخت راهبردهای رویارویی کودکان دارای اختلال در محاسبه و کودکان دارای اختلال در خواندن برای مقابله با فشارهای روانی و مقایسه این دو گروه با یکدیگر است.
 نمونه متشکل از 18 دانش آموز (11 پسر و 7 دختر) دارای اختلال در خواندن و 12 دانش آموز (8 پسر و 4 دختر) دارای اختلال در محاسبه بودند. راهبردهای رویارویی کودکان با فشارهای روانی  با سیاهه راهبردهای رویارویی کودکان (ccsc) که توسط آیرز (1991) طراحی شده، سنجیده شد. به منظور  تحلیل داده ها از فنون آمار توصیفی (محاسبه میانگین، انحراف معیار، توزیع فراوانی، درصد فراوانی و رسم نمودار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس دو متغیری) استفاده شد.
نتایج حاصل از تحلیل پاسخ های کودکان به سیاهه راهبردهای  رویارویی نشان داد که: بین راهبردهای رویارویی کودکان با اختلال در محاسبه و کودکان با اختلال در خواندن در سه راهبرد رویارویی یعنی در راهبرد رویارویی فعال، حواس پرتی و اجتنابی تفاوت وجود ندارد، اما در راهبرد رویارویی جستجوی حمایت در این دو گروه تفاوت وجود دارد. کودکان در هر دو پایه تحصیلی و در هر دو نوع اختلال صرف نظر از جنسیت، راهبردهای رویارویی فعال را به عنوان راهبرد غالب خود معرفی کردند و تمایل کمتری  را نسبت به راهبردهای حواسپرتی، حمایتی و اجتنابی نشان دادند.

فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: مقدمه پژوهش
مقدمه
بیان مسأله
هدف پژوهش
اهمیت موضوع پژوهش
فرضیه پژوهش 
تعریف عملیاتی متغیرها
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه
بخش اول: فشار روانی و راهبردهای رویارویی
فشار روانی
مروری بر تاریخچه شکل گیری مفهوم فشار روانی
موضع گیریهای نظری در قلمرو فشار روانی
مدل مبتنی بر محرک
مدل مبتنی بر پاسخ
پاسخ های روان شناختی به استرس ها
الگوی تعاملی
الگوی پردازش اطلاعات
الگوی زیست شناختی
الگوی روان شناختی
نظریه لازاروس در رابطه با فشار روانی
منابع فشار روانی  و عوامل تنش زا
راهبردهای رویارویی
بررسی تاریخچه شکل گیری مفهوم مقابله
پیدایش توانایی و مهارتهای رویارویی با موارد فشارزا 
جنبه های مفهومی روش های رویارویی
نظریه تحول  چرخه زندگی در رابطه با رویارویی
نظریه لازاروس در ارتباط با رویارویی
پیشینه نظری مفاهیم رویارویی
الگوهای رویارویی
بررسی چند دیدگاه نسبت به راهبردهای رویارویی
چند رویکرد نسبت به راهبردهای رویارویی
عوامل مؤثر بر راهبردهای رویارویی
بخش  دوم: راهبردهای رویارویی در کودکان با نیازهای ویژه
اختلالات یادگیری
تعریف اختلال درخواندن
تعریف اختلال در محاسبه
ویژگی های دانش آموزان با اختلال یادگیری
راهبردهای رویارویی در کودکان با نیازهای ویژه
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه
جامعه آماری
نمونه و روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
روش جمع آوری اطلاعات
روش تحلیل داده ها
فصل چهارم: تحلیل داده های پژوهش
مقدمه
توصیف داده ها
شاخص های آماری نمره راهبردهای رویارویی آزمودنی ها در چهار مقیاس
شاخص های آماری نمره راهبردهای رویارویی آزمودنی ها در ده خرده مقیاس
استنباط آماری داده ها
فصل پنجم: نتایج پژوهش
بحث و نتیجه گیری 
محدودیت های پژوهش
پیشنهادهای پژوهش
فهرست منابع
منابع فارسی 
منابع انگلیسی
پیوست
فهرست جدول ها
فهرست شکل ها

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 3476 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 175

حجم فایل:516 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش